آموزش کامل ساخت میز رزینی (گام اول)

لوگو دایره ای

شرکت ایده افراز باربد بزرگ ترین مرجع رنگ رزین اپوکسی 

با ما به سود واقعی برسید

جامع ترین و کامل ترین آموزش ساخت میز رزینی

به دوره آموزشی گام به گام ساخت میز رزین اپوکسی تلفیق با چوب خوش آمدید.

در این مقاله تنها گام اول را با شماخواهیم بود و مابقی گام ها را در مراحل بعدی با شما در میان میزاریم

گام هایی که برای ساخت ترکیب چوب و رزین اپوکسی چوب برای ساخت میز باید طی کنید :

رزین اپوکسی چوب چیست ؟

رزین اپوکسی چوب مشابه رزین اپوکسی معمولی میباشد ولی فرمولاسیون رزین اپوکسی را برای سطوح تنظیم کرده اند و خصوصیات لازم را به آن داده اند تا بهترین کارآیی را برای سطوح چوبی داشته باشد ولی شما میتوانید بر روی سطوح دیگر از آن استفاده کنیدو محدودیتی ندارد .

ساخت میز چوبی با رزین اپوکسی : (گام اول)

انتخاب قالب :

انتخاب قالب به 4 دسته تقسیم میشود

MDF روکش دار .

سیلیکون .

پلکسی یا کارتن پلاست .

اکریلیک یا پلاستیک های شیشه ای .

قالب MDF :

بزرگ ترین ویژگی این نوع قالب هزینه ی کم آن و دسترسی آسان به MDF است

این نوع قالب به دلیل استحکام بالایی که داراد باعث افزایش کیفیت شکل گیری میز شما خواهد شد 

جنس قالب مورد نظر برای ساخت باید حداقل تبادل حرارتی باشد ، زیرا باعث هدر رفتن و اطلاف انرژی گرمایی حاصل از پخت رزین اپوکسی ریخته شده در قالب خواهد شد و حتی بلعکس مثلا در تابستان باعث انتقال حرارت محیط به رزین اپوکسی شده و زمان خشک شدن را تغییر خواهد داد.

پیشنهاد ما به شما برای قالب سازی با MDF استفاده از MDF های High-Glass به جای MDF های معمولی روکش دار میباشد چرا که علاوه بر قیمت بیشتری نسبت به نوع معمولی خود دارد باعث جداسازی بسیار راحت تر رزین از قالب میشود .

توجه :

قالب شما از هر جنسی که باشد حتما باید برای جدا سازی از جداکننده ها در آن استفاده کنید .

روش ساخت قالب MDF :

روش ساخت قالب MDF به گونه ای است که ابتدا شما می بایست ابعاد مورد نظر خود را در نظر گرفته و کف قالب را آماده و سپس به کف قالب به وسیله ی چسب چوب و یا پیچ اتصال دهید که برای درز گیری میتوانید از چسب حرارتی استفاده کنید تا رزین شما هدر نرود . 

توجه داشته باشید که همیشه اندازه ی دیواره ها را 2 تا 3 سانتی متر بیشتر از قطر مورد نظر بگیرید و هیچگاه رزین اپوکسی را لب به لب MDF نیاورید زیرا در جداسازی دچار مشکل خواهید شد و کیفیت کار شما را کاهش میدهد .

انواع جدا کننده :

1 ) واکس جدا کننده :

واکس های جدا کننده صرفا برای رزین اپوکسی استفاده نمیشوند و کاربردها در قطعات پلی استری و یا کاکپوزیتی استفاده میشوند ولی بهترین جدا کننده برای رزین اپوکسی می باشد که با روش مخصوص استفاده از آن کیفیت کار افزایش چشم گیری پیدا خواهد کرد .

روش اعمال واکس به این گونه است که ابتدا با استفاده از دست کش و دو انگشت خود را آغشته به واکس کرده و آنرا به صورت دایره ای در جهت عقربه های ساعت به کف قالب و دیواره ها به صورت ردیفی و پشت سرهم اعمال میکنند.

سپس بلافاصله پس از اعمال واکس با استفاده از دستمال بدون پرز ترجیها دستمال های نانو فیبر سطح واکس را باید پولیش بزنید که این کار به دلیل یکدست شدن واکنش در تمامی نقاط و بر داشته شدن واکس اضافه بر روی سطح می باشد ، 

توجه داشته باشید که با کشیدن دستمال با فشار زیاد واکس سطح برداشته نشود و این کار را با استفاده از وزن خود دستمال و فشار نرم در یک جهت پولیش بزنید تا تمامی نقاط کف و دیواره ها آغشته به واکس جداکننده بشود .

اسپری های سیلیکون :

روش اعمال این اسپری ها به گونه ای است که باید آنرا به فاصله 20سانتی متری به کف و دیواره های قالب به صورت ردیفی طولی و عرضی در یک جهت اعمال کرد .

توجه داشته باشید که فشار انگشت شما و سرعت اعمال باید در طول کار حفظ شود و حتما قبل از استفاده آنرا خوب تکان دهید .

جدایی از روش ساده اعمال این اسپری ها آن نتیجه مطلوبی که در استفاده از واکس نسبت به اسپری در جداسازی را خواهید گرفت متفاوت خواهد بود . 

همانند واکس ها پس از اعمال اسپری سیلیکونی باید 10 تا 20 دقیقه زمان بدهید برای خشک شدن .

چسب :

استفاده اصولی از چسب پهن در قالب به عنوان جداکننده استفاده از چسب TuckTape است که به دلیل موجود نبودن در بازار ایران استفاده از این روش با استفاده از چسب های شیشه ای و کاغذی توصیه نمیگردد لذا باعث افت کیفیت کار شما میگردد .

توجه داشته باشید که اگر قصد استفاده از چسب به عنوان جداکننده را دارید ترجیحا از چسب های آلمینیومی و یا چسب های تاسیساتی از جنس پلی پروپیلن می باشد میتوانید استفاده کنید 

روش چسباندن باید به گونه ای باشد که پس از اعمال لایه ی اولیه چسب ، لایه دوم نیمی از لایه اول را بپوشاند به طوری که کاملا درزهای لایه ی اول گرفته شود و از نشت رزین اپوکسی به کف قالب و دیواره جلوگیری شود. 

نکته : در انتخاب جداکننده برای قالب در درجه ی اول استفاده واکس و در درجه دوم استفاده از اسپری سیلیکون و در درجه سوم استفاده از چسب می باشد

جداسازی قالب :

در جدا کردن قالب از سطح می بایست ابتدا دیواره های قالب را جدا کرد که استفاده از پیچ و یا چسب ساده ترین راه برای اتصال و جدا سازی دیواره ها می باشد.

سپس میز را برگردانید به صورتی که سطح میز به روی سطح میز کار قرار بگیرد سپس با استفاده از شیئی نوک تیز و پهن همانند مقار در نجاری از یک گوشه شروع به جداسازی و فاصله ایجاد کردن بین میز با کف قالب انجام دهید 

اگر روش اعمال جداکننده شما درست باشد با بلند کردن کف قالب به راحتی میز جدا شده و هیچ گونه مشکلی برایتان در جداسازی به وجود نمی آید.

نکته : توجه داشته باشید که عملیات جداسازی میز رزین اپوکسی از قالب باید بعد از 6 تا 7 روز پس از اعمال لایه ی آخر انجام شود تا میز شما کاملا سخت شده باشد و قابلیت ساب و پولیش را داشته باشد .

جستجو

دسته بندی مقالات

رنگ

رزین اپوکسی

سیلیکون